Mycket att göra! 030120-030129
Som rubriken beskriver har det varit mycket att göra.
Måndag var jag och Ericsson och skulle hämta grus i Bejta. När Ericsson klev ur bilen för att prata med föreståndaren i grustaget
fick vi ett meddelande på radion om att det inte behövdes något grus. Så vi åkte tomma tillbaka till campen för lunch. På kvällen kom
Svensson och frågade vart vi gjort av gruset som vi hämtade. Vi sa att men vi fick ju meddelande om att det inte behövdes något
grus. Till Station Central ja, säger han. Då får ni hämta ett lass imorgon för det
behövs på Station Nord. Så på tisdagen samt onsdagen åktes
det och hämtades grus till Stn N. Stn N är SWEBATS norra postering inne i Pristina. SWEBAT har tre Stn som kallas Norra, Central och Södra.
Jag personligen har dock döpt om dem enligt tågstationerna, Norra Stn. Södra Stn, samt Central station. Det tittas lite konstigt
på mig när jag säger det till okända befäl. Dom verkar inte riktigt kunna se det roliga i det! På onsdagen lyfte vi även in två svenska
elverk på Stn N och en 2000L:s dieseltank. Samt att vi lyfte ut en container (som kostade logoff 50:- då han hade satsat på att vi inte skulle kunna klara av det.
(jag säger bara maskin regerar!!!)) och en brittisk diesel tank och två brittiska elverk. Sen skulle Britterna vara där 13.00
och sanera efter sina elverk dom kom med fem man och gula sopsäckar vid 16.00. Att sanera med hjälp av gula sopsäckar går inte
så bra så på torsdagen kom dom med tre man och en grävmaskin. När dom grävt bort den förorenade jorden och vi kom dit med ett lass
grus blev det en stor diskussion mellan britterna som jobba, oss som skulle jobba mera med tidsbrist och hygoff. (hygienofficeraren som var på platsen
för att ta prover på dels den förorenade jorden samt den icke förorenade marken.) Vi ville ta över och fylla igen för att göra
klart innan fredagen då det skulle komma en skylift och lyfta ut en container. Britterna hävdade att i deras kontrakt stod att dom
skulle återställa efter sig och logoff (logistik officieraren) som satt inne på Camp
Viktoria med hygoff som sin förlängda arm.
Vad hygoff inte kunde förstå var att britterna jobbar i kvarts takt och vi hade tidsbrist för att hinna få klart marken för att skyliften
skulle över huvudtaget kunna stå plant och kunna lyfta. Ordern blev sådan att britterna fick börja fylla igen med vårt material och
sedan fortsätta med sitt eget när deras lastbil ankom. Jag och Johansson dumpade vårt lass och åkte till CV. Bylund och Karlsson
var kvar och jobba de in på sena kvällen. För att sen upp tidigt och i väg och fortsätta.
Laihevs arbetena har på gått som vanligt med renoveringen av vägen efter packgruppen som plogade diken med lastbilen.
Under lördag-måndag var det Skyddsombudsutbildning som jag var på Barre skulle också varit med om det inte var för att
han smet i väg på leave från och med torsdagen.
PS. Till Barrögård!
Jag har intern telefon numret till ThthThth!!! (Internt inom gruppen!!!)
DS.
/Christian