Slutövning 021124-021203
Ja då var vi då här hemma hos mamma &
pappa igen!
Vad har jag då hittat på dessa dagar. Jo, på måndagen fortsatte våra maskin
arbeten med de avslutande momenten som att snygga till och städa upp efter oss.
På eftermiddagen fick vi som skulle köra upp för militärt förarbevis även
tid för övningskörning. För min del var det backproven som skulle nötas in
igen. När mörkret kom så gav vi oss och tog kvällen. Följande dag var det
då dags för uppkörningen och vi klarade oss allihop. På eftermiddagen fick
jag Unimog utbildning. Unimog är en lastbil i det mindre formatet som ofta
används som multifordon. Tyskarnas gatukontor har ett fler tal för de är så
mångsidiga. Dess egenhet är väl att den har åtta växlar och ett reglare
för hur vida det ska gå framåt eller bakåt. Detta medför att man kan backa
på åttans växel... det gäller att hålla tungan rätt när man backar i
50-60 km/h. På kvällen hade vi en lektion i Dag Hammarsköld salen (läs
sovsalen) med genom gång av hygien och logistik. Jag väckte Johansson (min GB)
minst 10 gånger under den första timmen.
På onsdagen startade REMI:n detta betyder att vi vårdar. Tvättar och städar de flak, släp och bilar som vi använt. Men eftersom vi hade fler körningsuppdrag så fick vi ta det lite lugna med de fordon som vi inte var klara med. Torsdagen ägnades åt att flytta runt på skrotbilar som brand och sjukvårds grupperna haft till förfogande under sina övningar. Samt att vi han med vård på ett av våra tre släp.
På fredagen var det informations träff för dom som vill satsa på en karriär inom försvaret, men jag och Henriksson åkte till Strängnäs och hämtade en container med övnings materiel som skyttegrupperna haft vid sina upploppsövningar. På kvällen hade vi kompani middag med vin till maten och samkväm. Efter middagen gick vi in i mässen och tog en öl med kompaniet och sen var det upp på logementen och byta till utrustning 00 det vill säga civil klädsel för sen gick taxi bilarna till Södertälje centrum och The Sledgehammer som första instans. Ölen var god men dyr i förhållande till mässen (på mässen kostar en 50cl öl 35:-) efter någon timme var det dags att dra vidare. Vi styrde kosan mot Hamnmagasinet. Vi ankomsten började vi slussas in av vakterna men två på plutonen fick inte komma in för de var för onyktra. Så jag och stf plutonschefen förbarmade oss över dem och gick vidare mot ett annat ställe och hoppas på att de kom in där men det gjorde dom ju inte. Så vi tog en taxi tillbaka till Almnäs istället. Under taxi resan satt jag och pratade med Hej som var duktigt packad och kollade så att han mådde bra. när det var 500m kvar till vakten fick jag veta att "nu vill jag spy!" så ett snabbt STANNA till taxi chaffisen och jag kastade mig ut och vände på mig för att riva ut Heij, men såg då att hen bara lagt sig i baksätet tack och lov med huvudet utanför bilen och kalvade på! Stf plut C kom runt bilen och vi hjälptes åt att lyfta Heij ur bilen. När han kalvat klart så pass att han kunde ledas så började vi gå mot vakten. Taxin hade vi betalat och skickat tillbaka. Jag fick dock leda Heij med ett stadigt grepp. 200m för vakten berättade Heij att han var lite kissnödig och han fick då välja på att pissa nu eller hålla sig till kasernen. Han beslutade att pissa nu. Detta gick till så att han leddes fram till ett vägräcke som han lutade knäna emot. jag tog tag i hans jacka i nacken och han lutade då sig framåt så han stod i ca 45º lutning. Stf plut C garvade nästan läppen av sig vid denna åsyn. När detta var avklarat halade jag in honom (stänga gylf och så vidare fick han lösa helt på egen hand) och han kunde ledas vidare och in genom vakten. på väg över kaserngården såg Heij en snö hög och kände för att klättra i den ja lycka till sa jag och jag kan väl säga att vara duktigt full och försöka klättra i en snö hög med en 100kg Christian som broms kloss ger vissa klara problem att ens komma fram till snöhögen. Det hela resulterade i en vurpa på asfalten istället men bara för Heij jag stod upp fortfarande. När vi fått Heij i säng, gick jag och la mig. När mina gruppkamrater ramlade in kring 4-tiden var jag tillräckligt vaken för att höra dem och fick veta att jag hade blivit full som fan?!??! och inte blivit insläppt på hamnmagasinet... Rykten hade startats om mig... Jag orkade inte dementera dem på natten så jag lät dem hållas. På morgonen dementerades de dock av Plut C som sett att jag klivit ut ur kön på hamnmagasinet frivilligt. Hur och vem som startat dessa rykten utreddes aldrig. Heij fick dock sin säng utburen i korridoren men sen ställdes han tillbaks in mitt på golvet i logementet...
Lördagen var det anhörighets dag, alla nära och kära hade möjlighet att komma till Almnäs och få en presentation om vad det är man ska göra nere i Kosovo. Eftersom jag misstänker att alla kan tänka sig hur en lastbil ser ut så brydde jag mig inte om att bjuda in någon. Mamma och Pappa beordrades att inte behöva komma och det gjorde dom inte heller. Lördagen var för övrigt en av de kyligaste dagar jag varit med om så jag var inte alls ledsen över att jag inte behövde guida runt någon över Sveriges största asfalterade kaserngård i snålblåsten. På kvällen åkte övriga gruppen till Enköping med två PBV 302:or medan jag låg på sängen och påbörjade boken 'Partners' en kanon bok. (Jag som definitivt inte är en bokmal har på fyra dagar vid uppehåll i tjänsten läst över 250 sidor... ska börja på kapitel 30)
Söndagen var det VÅRD som gällde. Nu hade vi inga körningar kvar och kunde därför vårda allt. Jag kan lova att en Scania P124 som man kört på leråkrar och geggiga grusvägar på har alldeles för många skrymslen och vrår med lera och gegg! Men tids nog var vi klara.
Så på måndagen kunde vi lämna in fordonen till motorförrådet. Eftermiddagen hade vi till övers så vi tog två minibussar och åkte till Scania museet och gick om kring bland de gamla lastbilarna. Vi hittade även en liten racing bil som eleverna på Scanias yrkesskola monterat ihop, och när vi lyfte på huven hittade vi en B20 motor i... ( för de som inte är insatta i motorer kan jag nämna att B20 är en av VOLVO:s motorer... lite komiskt tyckte vi!)
Tisdagen ägnades åt att packa och lämna in väskor. Så nu ligger mina väskor packade och klara att lyftas med mot flygplanet på tisdag (10/12). Under eftermiddagen åkte alla de som roterar i rotationerna 1-3 (9-12/12) hem till sina hemorter. Så nu har jag ledigt onsdag - fredag samt helgen. På måndag skall jag vara på Almnäs senast 13.00 och rotationen sker på tisdagen. Jag åker Jumbo Jet ner och slipper därför att sitta som en packad sill i en bullrig Herkules.
/Christian