Inrycknings veckan... 021028-021101

Veckan  började redan på söndagskvällen då jag fick skjuts av pappa till SWEDINT på ING1 som ligger i Södertälje.
Jag kom till ING1 vid 20-tiden och gick in genom vakten och hittade till mitt logement (sov sal). Jag var först att anlända. Jag tog tag i att börja med att bädda sängen då jag var något matt efter en helg i curlinghallen och Solstacupen. Då kliver min Plutonschef Löjtnant Anders Svensson in och sätter sig på en pall och börjas småprata om både det ena och det andra. Jag är så trött att jag känner för att be honom dra för jag vill sova, jag känner att det är inget bra alternativ. Men han berättar bland annat att plutonen har tre lastbilar i Kosovo till vårt förfogande MEN nr1 står i Thessalonike (eller hur det stavas, men jag tror det ligger i Grekland) på grund av att dom har voltat med den så är hytten skrynklig och ramen är sned... Nr2 har växlelådes eller kopplings ras... Nr3 saknar / har defekt fjäder till lastväxlar kroken och kan därför inte byta flak... så vi kan komma att få en mycket lugn start på vår mission. Löjtnanten har lagt in en begäran om 3 nya bilar men vi väntar fortfarande svar från högre ort i fall vi kommer att få några bilar. Han berättade även att en av våra uppgifter är att ploga snö om det kommer någon och att eventuellt bygga en väg.

Under kvällen kom även Gruppchefen (GB) Sergant (Sgt) Mikael Johansson 19år från  Alingsås, Stf GB Furir (Fu) Johan Eriksson 32år från Umeå, och Henrik Henriksson 24år från Östersund. På måndagsmorgon ankom även gruppen sista medlem i form av Fredrik Barrögård 26 från Eskilstuna. Stf GB och Barrögård har varit ute på missioner tidigare. Johan på LB01 (Libanon) och Barrögård på KS04 (Kosovo). Vi andra tre är rockies eller som det heter i dessa samanhang "Pinkies". "Pinkies" kommer vi att vara de tre första månaderna under missionen för att sen vara med i en invignings ritual
(bilder på grabbarna i gruppen är under framkallning.)

På måndagen var det inryckning med uthämtande av personlig utrustning, Fotografering, läkarundersökning med vaccinationer och audiogram (hörsel prov) samt information i aula... Sköterskan som vaccinerade mig berättade att det var vaccin mot Hepatit A och B samt eftersom försvaret bjöd på vaccination mot influensan undrade hon om jag ville ha det med. Jag svarade "billigt är gott, shoot me up" och klappade mig i armvecket. Det tre sköterskorna i det rummet höll då på att vika sig av skratt. Jag tycker nästan synd om de andra två grabbarna som satt på britsarna i det rummet då jag inte vet vart i deras undersökning dom var, jag menar de kanske hade en nål i armen när sköterskan börjar garva... Ouups...

På kvällen var det bara att gå igenom vad man hade fått ut under dagen och iordningställande av stridssele mm samt att kontrollera att man fått rätt storlekar på saker och ting. Försvaret är ju så himla bra på att måttbestämma alla, gärna över samma kant. Som exempel: på T-shirtar har jag storlek 7, på skjorta har jag storlek 45 och på M90 jackan har jag 190/95 (cm/kg)... det vore nog alldeles för enkelt om alla plaggen följde samma storlekssystem. och varför ska man följa sko storlekar som alla andra när man kan hitta på ett eget. I vanlig skoaffär har jag storlek 44-45 men när man kommer hit heter den 285??? Försvaret i ett nötskal...

På tisdags morgonen var det då tid att gå ner till förrådet och byta till rätt storlek på M90 byxorna och sen var det bara att raskt byta om till uniformen för att 07.45 stå uppställd inför bussresa till Skövde och T2. Vi var då ca 60 personer som transporterades ner för kompletterande motor utbildning. Vi tog även med oss ca 15 lastbilar och ett par hjullastare. När vi kommer fram och träffar det befäl som ska utbilda oss får vi reda på att förra året hölls denna utbildning på ING1. Men i år har NÅGON kommit på att det är lättare att flytta oss till ett befäl än tvärtom... Vår andra utblidnings befäl är stationerad vid en amfibie bataljon i Stockholms trakten. Organisation på hög nivå, än en gång Försvaret i ett nötskal... inte ens utbildnings befälen vet varför vi åkte till T2 istället för att de åkte till till ING1. 

Tisdags kvällen gick åt till teori om allmän körkorts/förarbevis teori. Under Onsdagen var det praktisk övning på tankning och åtgärder vid tankning. Sen var det körning med lastbil. Jag, Barrögård och Johansson var då ute med bil och släp i Skövde och körde definitivt på de vägar som vi inte skulle vara på... Men vi lyckades reda ut alla de problem som kartläsaren Johansson satte oss i. Han skyller dock på att slingan vi skulle köra på försvann utanför den karta som vi fått kopierad till oss så man fick då gissa vart man skulle svänga. Johansson har dock gjort sin värnplikt på just T2 i Skövde och hade då samma befäl som vi hade nu, så han har tidigare varit ute och snurrat på just dessa slingor... men det hjälpte tydligen inte. Jag hävdar bestämt att Johansson inte skall få läsa kartor något mer. Till hans fördel kan man nog tippa på att Kosovo inte har kommit så långt i sin civilisation att det finns några kartor så han klarar sig nog bättre där... Onsdagen var vi som skall köra med släp, ute och visade att vi kunde det... medan de som bara ska ha lastbil var ute och visade att de kunde köra lastbil. Jag som inte har kört med tungt släp på 10 månader hade ett par ringrostiga backnings sessioner, rak backningen var mera banan formad än rak, men under vinkel backningen med upprätning kom jag något i form igen så själförtroendet kom tillbaka. Jag satt ju under banan backningarna och funderade på vad fan jag gjorde här samtidigt som jag tittade på mina kollegor som är yrkesförare av lastbil och släp och pysslar med det dagligen... Deras rak backningar kunde Du mätt upp med linjal om du hade velat. Under Torsdagen var det övningar med lastväxlarflaken på förmiddagen, vinschen på eftermiddagen och mörkerkörning under kvällstjänsten. Sen gick gruppen ut i Skövde och krängde i oss några öl och lite skitsnack. Fredag förmiddag var det teori om lastsäkring, men vi var något trötta... ett par öl och för lite sömn gör en ju inte jätte pigg direkt. för att sen sluta vid 10 för att hinna med städning på logementen och sen hemresa.

För min del var det tåg från Skövde till Hallsberg och sen buss från Hallsberg till Karlstad... och på Måndag morgon har jag den trevliga resan Från Karlstad till Katrineholm för att där byta tåg och sen ankomma till Skövde... bet är ju bara en LITEN omväg... men ytterligare en gång så är det försvaret som organiserat och denna gång har dom haft hjälp av SJ... två statliga instanser i samarbete... så jag får väl se om jag någonsin kommer att komma fram...

/Christian

<< Tillbaka